Roblox: Το κρυμμένο Ελ Ντοράντο για 3D & VFX artists;
Μια ανάρτηση στο Twitter/Χ πυροδότησε τη συζήτηση: Είναι η δημιουργία περιεχομένου για το Roblox μια από τις πιο ακριβοπληρωμένες δουλειές στον 3D χώρο σήμερα;
Εξερευνούμε την οικονομία, τις ευκαιρίες και τους αριθμούς που ζαλίζουν πίσω από την πλατφόρμα που πολλοί θεωρούν.. “παιδικό παιχνίδι”!
Στον καθημερινό καταιγισμό πληροφορίας που είναι το timeline του Twitter/Χ, είναι σπάνιο κάτι να σε κάνει να σταματήσεις το ατέρμονο scrolling. Κι όμως, πριν λίγες μέρες έπεσα πάνω σε μια ανάρτηση που το κατάφερε. Έγραφε το εξής:
“Μου λέτε ότι μία από τις πιο ακριβοπληρωμένες δουλειές για 3d στη χώρα μου (την Ολλανδία) είναι να κάνεις VFX για παιχνίδια στο Roblox; Ούτε ο κινηματογράφος, ούτε η διαφήμιση αλλά το Roblox; Υπάρχει κανείς που να γνωρίζει αυτόν τον χώρο;”
Η πρώτη μου αντίδραση ήταν, σχεδόν ενστικτωδώς, η δυσπιστία. Roblox; Η πλατφόρμα με τα blocky avatars που ξέρουμε κυρίως από τα παιδιά και τα ανίψια μας; Πώς είναι δυνατόν να ανταγωνίζεται, πόσο μάλλον να ξεπερνάει σε απολαβές, τους παραδοσιακούς γίγαντες του VFX όπως ο κινηματογράφος και η διαφήμιση;
Και πράγματι, οι απαντήσεις κάτω από το αρχικό tweet έκρυβαν τη λύση του μυστηρίου. Πολλοί επιβεβαίωναν πως ναι, ως freelancer 3D artist μπορείς να βγάλεις πολύ καλά χρήματα από commissions για μεγάλα Roblox games, συχνά περισσότερα από αντίστοιχες δουλειές σε άλλους κλάδους.
Όμως, η συντριπτική πλειοψηφία επεσήμανε τη μεγάλη διαφορά: τα πραγματικά, αστρονομικά ποσά δεν τα κερδίζει ο ‘μισθωτός’ artist, αλλά ο ίδιος ο developer/δημιουργός του παιχνιδιού. Με άλλα λόγια, υπάρχει μια τεράστια διαφορά ανάμεσα στο να πληρώνεσαι για να φτιάξεις 10 μοντέλα για ένα παιχνίδι απο το να έχεις ένα ποσοστό από τα έσοδα ενός παιχνιδιού που παίζουν εκατομμύρια χρήστες!

Αυτή ακριβώς η διάκριση είναι το κλειδί για να κατανοήσουμε την οικονομία του Roblox. Αποφάσισα, λοιπόν, να βουτήξω στα βαθιά και να εξερευνήσω όλους τους δρόμους προς το κέρδος! Από τον freelancer artist μέχρι τον επιχειρηματία-δημιουργό. Ας δούμε, λοιπόν, τι πραγματικά συμβαίνει…
Τι είναι τελικά το Roblox; (Γιατί δεν είναι απλά ένα παιχνίδι)
Για όποιον δεν είναι εξοικειωμένος, η πρώτη σκέψη είναι “α, αυτό το παιχνίδι με τα τουβλάκια που παίζουν τα παιδιά”. Αυτή η αντίληψη είναι τόσο περιορισμένη όσο το να λέμε ότι το YouTube είναι “ένα site που βλέπεις βίντεο με γάτες”.
Το Roblox δεν είναι ένα παιχνίδι. Είναι μια πλατφόρμα δημιουργίας και διανομής περιεχομένου. Σκεφτείτε το σαν ένα συνδυασμό του Steam (κατάστημα παιχνιδιών), της Unity/Unreal Engine (μηχανή δημιουργίας) και ενός κοινωνικού δικτύου.
- Η ιστορία του: Ξεκίνησε το 2006 από τους David Baszucki και Erik Cassel με ένα όραμα: να δημιουργήσουν μια πλατφόρμα όπου οι χρήστες θα μπορούσαν να φτιάχνουν οι ίδιοι τα παιχνίδια τους. Για χρόνια αναπτυσσόταν αθόρυβα, μέχρι που η έκρηξη των mobile games και η πανδημία το εκτόξευσαν, φτάνοντας σήμερα τον εντυπωσιακό αριθμό των 85,3 εκατομμυρίων καθημερινών ενεργών χρηστών, σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα επίσημα στοιχεία (Q1 2025).
- Το οικοσύστημα: Μέσα σε αυτή την πλατφόρμα, εκατομμύρια δημιουργοί (developers) φτιάχνουν τα δικά τους “experiences” (όπως αποκαλεί η εταιρεία τα παιχνίδια). Αυτά κυμαίνονται από απλά παιχνίδια ρόλων και προσομοιώσεις μέχρι πολύπλοκα shooters και open-world adventures που ανταγωνίζονται ανεξάρτητες παραγωγές.

Η οικονομία του Roblox: Από τα Robux στο πραγματικό χρήμα
Η καρδιά του επιχειρηματικού μοντέλου για τους δημιουργούς είναι το εικονικό νόμισμα της πλατφόρμας, το Robux. Οι παίκτες αγοράζουν Robux με πραγματικά χρήματα για να αποκτήσουν αντικείμενα, game passes και άλλα προνόμια μέσα στα παιχνίδια. Οι δημιουργοί κερδίζουν ένα ποσοστό από αυτά τα Robux.
Εδώ βρίσκεται το κλειδί: το πρόγραμμα Developer Exchange (DevEx).
Μέσω του DevEx, οι δημιουργοί μπορούν να μετατρέψουν τα Robux που έχουν κερδίσει σε πραγματικά δολάρια ΗΠΑ. Για να γίνει αυτό, πρέπει να πληρούν κάποιες προϋποθέσεις:
- Να είναι τουλάχιστον 13 ετών.
- Να έχουν συνδρομή Roblox Premium.
- Να έχουν συγκεντρώσει τουλάχιστον 30.000 Robux στο λογαριασμό τους από νόμιμες πηγές (δηλαδή από τις δημιουργίες τους).
Η καρδιά του συστήματος είναι η σταθερή ισοτιμία μετατροπής του προγράμματος DevEx, η οποία παραμένει σταθερά στα $0.0035 ανά Robux. Αυτό σημαίνει ότι για κάθε 100.000 Robux που κερδίζει ένας δημιουργός, μπορεί να τα μετατρέψει σε $350.
Η διαδικασία εξαργύρωσης γίνεται σε συγκεκριμένα “πακέτα”. Η ελάχιστη προϋπόθεση για να κάνει κάποιος την πρώτη του αίτηση στο DevEx είναι να έχει συγκεντρώσει τουλάχιστον 30.000 Robux από τις δημιουργίες του, ποσό που αντιστοιχεί σε $105. Από εκεί και πέρα, υπάρχουν μεγαλύτερα tiers εξαργύρωσης, επιτρέποντας στους κορυφαίους developers να μετατρέπουν εκατομμύρια Robux σε δεκάδες χιλιάδες δολάρια κάθε μήνα!

Οι δρόμοι προς το κέρδος για έναν 3D & VFX artist
Εδώ είναι που το θέμα γίνεται ενδιαφέρον για την κοινότητα του 3dΤrek!
Πώς ακριβώς ένας 3D καλλιτέχνης μπορεί να βγάλει χρήματα; Οι τρόποι είναι κυρίως τρεις, με διαφορετικό βαθμό ρίσκου και ανταμοιβής.
1. Commissions & Freelancing
Αυτός είναι ο δρόμος που πιθανότατα αφορούσε το αρχικό tweet. Τα δημοφιλή παιχνίδια στο Roblox δεν φτιάχνονται από ένα άτομο. Πρόκειται για μικρά ή και μεγάλα στούντιο ανάπτυξης (όπως τα Uplift Games, δημιουργοί του Adopt Me!, ή ή το Paradoxum, το στούντιο πίσω από το εξαιρετικά δημοφιλές Tower Defense Simulator) που απασχολούν δεκάδες άτομα.
Αυτά τα στούντιο αναζητούν συνεχώς εξειδικευμένους επαγγελματίες:
- 3D Modelers: Για τη δημιουργία χαρακτήρων (avatars), όπλων, οχημάτων, κτιρίων και ολόκληρων περιβαλλόντων (maps). Το στυλ μπορεί να ποικίλει από το κλασικό “blocky” του Roblox μέχρι low-poly και semi-realistic.
- VFX Artists: Για τη δημιουργία εκρήξεων, εφέ για το UI, καιρικών φαινομένων και οτιδήποτε προσθέτει οπτική ζωντάνια. Η ζήτηση εδώ είναι τεράστια, καθώς τα καλά VFX κάνουν ένα παιχνίδι να ξεχωρίζει.
- Animators: Για την κίνηση χαρακτήρων, πλασμάτων και αντικειμένων.
Οι καλλιτέχνες αυτοί πληρώνονται είτε με σταθερό μισθό (αν είναι μόνιμοι υπάλληλοι του στούντιο) είτε ανά έργο (commission). Οι τιμές για ένα πακέτο assets ή για μια σειρά από VFX μπορεί να κυμαίνονται από μερικές εκατοντάδες έως πολλές χιλιάδες δολάρια, ανάλογα με την πολυπλοκότητα και τη φήμη του καλλιτέχνη. Αυτές οι δουλειές βρίσκονται σε πλατφόρμες όπως το Twitter, το Discord και το Hidden Developers.
2. The UGC Marketplace
UGC σημαίνει User-Generated Content. Το Roblox επιτρέπει σε επιλεγμένους δημιουργούς να σχεδιάζουν και να πωλούν τα δικά τους ψηφιακά αντικείμενα απευθείας στην αγορά (Marketplace) της πλατφόρμας. Αυτά είναι κυρίως αξεσουάρ για τα avatars των παικτών: καπέλα, γυαλιά, ρούχα, σακίδια, ακόμα και ολόκληρα κοστούμια!
Κάθε φορά που ένας παίκτης αγοράζει το αντικείμενό σου, κερδίζεις ένα ποσοστό σε Robux. Αν ένα αντικείμενο γίνει viral, μπορεί να αποφέρει δεκάδες ή και εκατοντάδες χιλιάδες δολάρια σε παθητικό εισόδημα για τον δημιουργό του. Είναι σαν να έχεις ένα ψηφιακό προϊόν σε ένα κατάστημα με 85 εκατομμύρια πελάτες να περνούν καθημερινά από τη βιτρίνα!
3. Creating your own “experience”
Αυτός είναι ο δρόμος με το υψηλότερο ρίσκο αλλά και το απεριόριστο potential κέρδους. Εδώ, ο 3D artist δεν δημιουργεί απλά assets για άλλους, αλλά συνεργάζεται (συνήθως με έναν προγραμματιστή/scripter) για να φτιάξει ένα ολοκληρωμένο παιχνίδι.
Πώς, όμως, βγάζει χρήματα ένα παιχνίδι στο Roblox; Οι κύριοι τρόποι είναι:
- Game Passes: Μόνιμα προνόμια που αγοράζουν οι παίκτες. Για παράδειγμα, ένα “2x XP” pass, το οποίο τους δίνει διπλούς Πόντους Εμπειρίας (Experience Points) για να ανεβαίνουν επίπεδο (level up) πιο γρήγορα, ή πρόσβαση σε αποκλειστικές VIP περιοχές του παιχνιδιού.
- Developer Products: Αναλώσιμα αντικείμενα (π.χ. potions, currency packs).
- Private Servers: Οι παίκτες πληρώνουν μια μηνιαία συνδρομή για να έχουν τον δικό τους, ιδιωτικό server.
Ένα επιτυχημένο παιχνίδι μπορεί να αποφέρει εκατομμύρια δολάρια το χρόνο στους δημιουργούς του.

Τι ακριβώς δημιουργούν οι 3D & VFX artists στο Roblox;
Όταν κάποιος ακούει για 3D δουλειά στο Roblox, μπορεί να φαντάζεται απλά “τουβλάκια”. Η πραγματικότητα, όμως, είναι πολύ πιο πλούσια και απαιτητική. Οι σύγχρονες “εμπειρίες” (experiences) απαιτούν υψηλού επιπέδου assets, παρόμοια με αυτά που βλέπουμε σε ανεξάρτητες παραγωγές παιχνιδιών.
Ένας 3D/VFX artist στο οικοσύστημα του Roblox μπορεί να ειδικευτεί σε μία ή περισσότερες από τις παρακάτω κατηγορίες:
1. 3D Modeling & Environment Design
Εδώ βρίσκεται ο πυρήνας της δημιουργίας. Οι artists φτιάχνουν όλα τα τρισδιάστατα αντικείμενα που γεμίζουν τους ψηφιακούς κόσμους:
- Χαρακτήρες & Πλάσματα: Από τα βασικά avatars μέχρι πολύπλοκα τέρατα και NPCs (Non-Player Characters).
- Περιβάλλοντα (Environments): Ολόκληρα τοπία, από φανταστικά δάση και φουτουριστικές πόλεις μέχρι ρεαλιστικά κτήρια και εσωτερικούς χώρους.
- Props & Οχήματα: Όπλα, εργαλεία, έπιπλα, αυτοκίνητα, διαστημόπλοια, οτιδήποτε με το οποίο αλληλεπιδρά ο παίκτης.
2. Visual Effects – VFX
Τα VFX είναι αυτά που κάνουν ένα παιχνίδι να ξεχωρίζει και να αισθάνεται “ζωντανό”. Η ζήτηση για ταλαντούχους VFX artists είναι τεράστια:
- Εφέ μάχης: Εντυπωσιακές εκρήξεις, μαγικά ξόρκια και anime-style ενεργειακές ακτίνες.
- Ατμοσφαιρικά εφέ: Ρεαλιστική ομίχλη, καιρικές συνθήκες όπως βροχή ή χιόνι, εφέ νερού και ειδικοί φωτισμοί.
- UI/UX effects: Λεπτομερή εφέ που κάνουν τα μενού και τα κουμπιά πιο ελκυστικά και εύκολα στη χρήση.
3. User-Generated Content – UGC
Αυτή είναι μια τεράστια αγορά από μόνη της. Οι UGC artists σχεδιάζουν και πωλούν αντικείμενα που οι παίκτες αγοράζουν για να τα προσαρμόσουν στο avatar τους:
- Αξεσουάρ: Καπέλα, γυαλιά, μάσκες, φτερά, ουρές.
- Ρουχισμός: 3D ρούχα που εφαρμόζουν πάνω στα avatars.
- Animations: χορευτικές κινήσεις και εκφράσεις που οι παίκτες μπορούν να χρησιμοποιήσουν.
Όλα τα παραπάνω μπορούν να γίνουν είτε ως freelance υπηρεσίες (δουλειές “commission” για άλλους developers) είτε ως μέρος μιας ομάδας ανάπτυξης για ένα μεγάλο παιχνίδι.

Με ποια εργαλεία δουλεύουν οι επαγγελματίες;
Ένας από τους μεγαλύτερους μύθους γύρω από το Roblox είναι ότι οι δημιουργοί περιορίζονται σε απλοϊκά, ενσωματωμένα εργαλεία. Η αλήθεια είναι ότι οι σύγχρονοι developers χρησιμοποιούν μια υβριδική ροή εργασίας, συνδυάζοντας την ισχύ του Roblox Studio με τα επαγγελματικά προγράμματα που ήδη γνωρίζουν και αγαπούν.
1. Το οικοσύστημα του Roblox Studio
Το Roblox Studio είναι η “καρδιά” της δημιουργίας. Είναι μια ολοκληρωμένη μηχανή παιχνιδιών (engine), παρόμοια με την Unity ή την Unreal Engine, που παρέχεται δωρεάν και περιλαμβάνει όλα τα απαραίτητα για να στηθεί ένα παιχνίδι από το μηδέν:
- Real-time Collaboration: Επιτρέπει σε ολόκληρες ομάδες να δουλεύουν ταυτόχρονα πάνω στο ίδιο project.
- Προηγμένο lighting & rendering: Διαθέτει ένα ισχυρό σύστημα φωτισμού και rendering ικανό για εντυπωσιακά οπτικά αποτελέσματα.
- Physics engine: Προσομοιώνει ρεαλιστικές αλληλεπιδράσεις και κινήσεις.
- Particle systems: Εργαλεία για τη δημιουργία σύνθετων VFX, όπως φωτιά, καπνός και μαγικά εφέ.
- Scripting με Lua: Όλη η λογική του παιχνιδιού γράφεται στην ευέλικτη και σχετικά εύκολη γλώσσα προγραμματισμού Lua.
- AI-Powered Tools: Mέσα στο 2025, η Roblox έδωσε τεράστια έμφαση στα εργαλεία Τεχνητής Νοημοσύνης (Generative AI) ενσωματώνοντάς τα απευθείας στο Studio, για να επιταχύνει τη δημιουργία κώδικα, υλικών (textures) και 3D μοντέλων.
2. Η γέφυρα με τα επαγγελματικά εργαλεία του κλάδου
Κανένας σοβαρός επαγγελματίας δεν περιορίζεται αποκλειστικά στο Studio. Οι δεξιότητες που έχει αποκτήσει ένας 3D/VFX artist από άλλους κλάδους είναι άμεσα μεταφέρσιμες και πολύτιμες.
Η τυπική ροή εργασίας περιλαμβάνει τη δημιουργία των high-quality assets στα παρακάτω προγράμματα και στη συνέχεια την εισαγωγή τους στο Roblox Studio για να ενσωματωθούν στο παιχνίδι:
- 3D modeling & sculpting: Το Blender είναι ο αδιαμφισβήτητος βασιλιάς στο οικοσύστημα του Roblox. Ωστόσο, οι επαγγελματίες χρησιμοποιούν επίσης ZBrush, Maya και 3ds Max για πιο σύνθετα μοντέλα.
- Texturing: Για τη δημιουργία υλικών και textures υψηλής ποιότητας, το Adobe Substance Painter είναι το βιομηχανικό πρότυπο, με το Photoshop να ακολουθεί.
- Animation & rigging: Οι σύνθετες κινήσεις (animations) και ο “σκελετός” των χαρακτήρων (rigging) γίνονται συνήθως στο Blender ή στο Maya.

Αυτή η υβριδική προσέγγιση επιτρέπει στους developers να συνδυάζουν την ταχύτητα και την ευκολία του Roblox Studio με την ποιότητα και την ευελιξία των επαγγελματικών εργαλείων που ήδη κατέχουν.
Οι αριθμοί που ζαλίζουν: Πόσα μπορείς να κερδίσεις (δεδομένα & προβλέψεις 2025)
Εδώ είναι που τα πράγματα γίνονται απτά. Οι αριθμοί που δημοσιεύει η ίδια η Roblox και οι αναλυτές της αγοράς δεν αφήνουν περιθώρια αμφιβολίας για το μέγεθος αυτής της οικονομίας.
Η κλίμακα της πλατφόρμας:
Για να καταλάβουμε το μέγεθος του κοινού στο οποίο απευθύνεται ένας δημιουργός, τα πιο πρόσφατα επίσημα στοιχεία είναι αποκαλυπτικά. Σύμφωνα με την τελευταία οικονομική αναφορά της Roblox για το πρώτο τρίμηνο του 2025 (Q1 2025), η πλατφόρμα έφτασε τους 85,3 εκατομμύρια καθημερινούς ενεργούς χρήστες!
Κοιτώντας προς το άμεσο μέλλον, η δυναμική δείχνει να συνεχίζεται. Με βάση αυτόν τον σταθερό ρυθμό ανάπτυξης, οι αναλυτές της αγοράς προβλέπουν ότι η πλατφόρμα είναι σε πορεία να ξεπεράσει τα 90 εκατομμύρια καθημερινούς χρήστες πριν το τέλος του 2025!
Οι πληρωμές προς τους Δημιουργούς (DevEx Payouts):
Αυτό είναι το πιο σημαντικό νούμερο. Σύμφωνα με τα τελευταία ετήσια οικονομικά αποτελέσματα, η Roblox πλήρωσε στους δημιουργούς της ένα αστρονομικό ποσό:
- Για ολόκληρο το 2024, οι πληρωμές έφτασαν τα $938 εκατομμύρια. Αυτό αποτελεί μια τεράστια αύξηση σε σχέση με τα $741 εκατομμύρια του 2023, δείχνοντας την εκρηκτική ανάπτυξη της οικονομίας της πλατφόρμας.
- Η πρόβλεψη για το 2025: Με βάση αυτή την πορεία, η πρόβλεψη ότι οι ετήσιες πληρωμές θα ξεπεράσουν το 1 δισεκατομμύριο δολάρια μέσα στο 2025 μοιάζει πλέον όχι απλά πιθανή, αλλά σχεδόν βέβαιη!
Τι σημαίνουν αυτά τα νούμερα για τους artists και developers;
- Οι κορυφαίοι των κορυφαίων: Τα μεγάλα στούντιο πίσω από παιχνίδια-φαινόμενα όπως τα Adopt Me!, Brookhaven ή Blox Fruits κερδίζουν δεκάδες εκατομμύρια δολάρια ετησίως.
- Η “Μεσαία Τάξη” των Δημιουργών: Ο αριθμός των δημιουργών που κερδίζουν σημαντικά ποσά αυξάνεται συνεχώς. Αναμένεται ότι για το 2025, χιλιάδες δημιουργοί θα κερδίσουν πάνω από $30.000 ο καθένας από τις δημιουργίες τους.
- Ο freelancer 3D/VFX Artist: Εδώ επιστρέφουμε στο αρχικό tweet. Ένας ταλαντούχος και περιζήτητος 3D modeler ή VFX artist που δουλεύει σε commissions για τα κορυφαία παιχνίδια της πλατφόρμας μπορεί να έχει ένα ετήσιο εισόδημα που κυμαίνεται από $80.000 έως και πάνω από $150.000.

Συμπέρασμα: είναι το Roblox το μέλλον για τους 3D Artists;
Το Roblox δεν είναι πλέον απλά μια πλατφόρμα για παιδιά. Είναι ένα ώριμο, πολυσύνθετο οικοσύστημα και μια από τις πιο δυναμικές γωνιές της “creator economy”. Για έναν 3D/VFX artist, προσφέρει κάτι που οι παραδοσιακοί κλάδοι συχνά δεν μπορούν: άμεση πρόσβαση σε ένα τεράστιο κοινό και σαφείς, γρήγορους δρόμους προς το κέρδος.
Φυσικά, δεν είναι εύκολο. Απαιτεί ταλέντο, σκληρή δουλειά, κατανόηση της αισθητικής και των μηχανισμών της πλατφόρμας, και συχνά, επιχειρηματικό πνεύμα!
Όμως, η αρχική παρατήρηση του tweet είναι απόλυτα σωστή. Η δημιουργία περιεχομένου για το Roblox δεν είναι απλά μια βιώσιμη καριέρα. Για πολλούς, έχει αποδειχθεί ότι είναι μια από τις πιο κερδοφόρες και συναρπαστικές ευκαιρίες στον κόσμο του 3D σήμερα. Και καθώς η πλατφόρμα συνεχίζει την ανοδική της πορεία προς το 2025, οι ευκαιρίες αυτές αναμένεται μόνο να αυξηθούν.
Ακολουθήστε το 3D Trek στο Instagram, Facebook και LinkedIn και γίνετε μέρος μιας δυναμικής κοινότητας 3D δημιουργών! 📢 Μείνετε ενημερωμένοι για εκπαιδευτικά προγράμματα και σχολές 3D, μαθήματα Blender, ανακαλύψτε ταλαντούχους καλλιτέχνες, και μάθετε πρώτοι για εκδηλώσεις, events και τις τελευταίες εξελίξεις της 3D βιομηχανίας! 🚀✨