Home » Blog » Blender 4.5: Οι νέες δυνατότητες που ξεχωρίζουν!

Blender 4.5: Οι νέες δυνατότητες που ξεχωρίζουν!

BLENDER 4.5 LTS

Blender 4.5: Οι νέες δυνατότητες που ξεχωρίζουν (και σας τις δείχνουμε σε βίντεο!)

Το Blender 4.5 είναι εδώ και φέρνει μαζί του μια πληθώρα από νέα χαρακτηριστικά και βελτιώσεις που κάνουν τη ζωή κάθε 3D artist ευκολότερη. Πρόκειται για μια έκδοση LTS (Long Term Support), κάτι που σημαίνει ότι θα συνεχίσει να λαμβάνει υποστήριξη και διορθώσεις σφαλμάτων για τα επόμενα δύο χρόνια, καθιστώντας την ιδανική επιλογή για μεγάλα projects που απαιτούν σταθερότητα.

Στο 3dtrek.gr φτιάξαμε 15 γρήγορα βιντεάκια για να σας δείξουμε τις πιο «δυνατές» αλλαγές, αυτές που μας ενθουσίασαν περισσότερο και που σίγουρα θα ενσωματώσουμε στη ροή εργασίας μας. Πάμε να τις δούμε!


15+1 αλλαγές στο Blender 4.5!

1. Πανεύκολα previews στον Asset Browser!

Η δημιουργία previews για τα assets σας έγινε παιχνιδάκι! Μπορείτε πλέον να τραβήξετε ένα screenshot απευθείας από το Blender για να δημιουργήσετε την προεπισκόπηση ενός asset! Αν η λήψη είναι εξ ολοκλήρου μέσα στο 3D View, το φόντο θα είναι αυτόματα διαφανές! Μπορείτε να κρατήσετε πατημένο το Shift για εναλλαγή μεταξύ τετράγωνης και μη-τετράγωνης προεπισκόπησης ή το Space για να μετακινήσετε το πλαίσιο λήψης.

2. Snapping στον 3D Cursor με περιστροφή: 

Όταν κάνετε snap στον 3D Cursor, μπορείτε πλέον προαιρετικά να λάβετε υπόψη και το rotation (περιστροφή). Αυτό είναι εξαιρετικά χρήσιμο όταν θέλετε να κάνετε snap σε επιφάνειες με συγκεκριμένο προσανατολισμό. Επιλέξτε το “Geometry” στο Orientation και τσεκάρετε το “Rotation” στο Snap selection to cursor

3. Manifold για το Boolean:

Ένας νέος, πανίσχυρος αλγόριθμος ονόματι “Manifold” προστέθηκε στο Boolean modifier, στα geometry nodes και στο sculpt mode. Λειτουργεί μόνο σε “watertight” meshes (χωρίς τρύπες ή loose γεωμετρία), αλλά το αποτέλεσμα είναι εντυπωσιακό: είναι ταυτόχρονα απίστευτα γρήγορος και απόλυτα ακριβής, ξεπερνώντας ακόμα και τις παλιές μεθόδους!

4. Jittering στο painting

Τα modes Sculpt, Texture και Vertex paint έχουν πλέον νέες επιλογές “jittering”. Αυτό σας επιτρέπει να δημιουργείτε τυχαίες παραλλαγές στην απόχρωση (Hue), τον κορεσμό (Saturation) ή τη φωτεινότητα (Value) καθώς ζωγραφίζετε, είτε κατά μήκος της πινελιάς είτε ανά πινελιά.

5. Βελτιωμένο Bump Node

Το Bump Map node έγινε ακόμα καλύτερο. Ένα νέο input, το Filter Width, σας δίνει τον έλεγχο του πόσο ομαλές ή απότομες είναι οι μεταβάσεις σε μεγάλες διαφορές ύψους, ενώ η προεπιλεγμένη απόσταση έχει μειωθεί στο 0.001, δηλ σε μια πιο λογική τιμή για ρεαλιστικές σκηνές.

6. Custom κάμερες στα Cycles με OSL

Τα Cycles υποστηρίζουν πλέον custom κάμερες που δημιουργούνται μέσω Open Shading Language (OSL). Αυτό επιτρέπει την προσομοίωση πανέμορφων, πραγματικών φωτογραφικών φακών, χωρίς να προστίθεται επιπλέον θόρυβος στη σκηνή. Προς το παρόν, λειτουργεί σε CPU ή GPU με OptiX rendering

7. Hotkey ‘F’ για Frames στα Nodes

Μια μικρή αλλά τεράστια αλλαγή για την οργάνωση! Με το πάτημα του ‘F’ μπορείτε πλέον να δημιουργείτε πλαίσια (frames) γύρω από τα επιλεγμένα nodes στον editor, κάνοντας τα node trees σας πολύ πιο καθαρά!

8. Αναβάθμιση του Grid Fill

Το Grid Fill δεν γεμίζει πια απλώς τα κενά. Τώρα μπορεί να διορθώσει ή να αντικαταστήσει επιλεγμένα faces, λειτουργώντας εξίσου καλά σε μικρές και μεγαλύτερες επιλογές!

9. Ισχυρότερα και πιο ευέλικτα φώτα

Τα φώτα σε Cycles και Eevee αναβαθμίστηκαν σημαντικά. Πλέον διαθέτουν ρύθμιση για τη θερμοκρασία χρώματος (Color Temperature), ένα slider για το Exposure και την επιλογή Normalize που διατηρεί σταθερή τη συνολική απόδοση του φωτός, ανεξάρτητα από το μέγεθός του.

10. Ευκολότερο Vertex parenting

Αν κάνετε parent ένα αντικείμενο σε ένα vertex, μπορείτε πλέον να επιλέξετε ρητά ποιό vertex θέλετε από τις ιδιότητες του αντικειμένου, χωρίς να χρειάζεται να μπείτε σε Edit Mode.

11. Πλήρης υποστήριξη Point Clouds

Τα αντικείμενα Point Cloud βγήκαν από το πειραματικό στάδιο και υποστηρίζονται πλήρως, έχοντας μάλιστα το δικό τους, ξεχωριστό Edit Mode για επεξεργασία!

12. Αλλαγές στο Interface

 Στο παράθυρο Properties, μπορείτε πλέον να αποκρύψετε μεμονωμένες καρτέλες για να καθαρίσετε τον χώρο εργασίας σας. Επίσης, αφαιρέθηκε η δυνατότητα να κλείσετε κατά λάθος την περιοχή κάνοντας drag, κάτι που συνέβαινε συχνά κατά λάθος.

13. Υποστήριξη Vulkan για κορυφαίες επιδόσεις

 Η μεγάλη είδηση! Το Blender υποστηρίζει πλέον επίσημα το Vulkan ως εναλλακτική του OpenGL. Ενεργοποιώντας το, θα δείτε τεράστια βελτίωση στην απόδοση σχεδόν σε όλους τους τομείς, από το frame rate στο animation μέχρι το sculpting σε high-poly μοντέλα. Στο βίντεο, κάνω sculpt σε ένα mesh 8 εκατομμυρίων faces με απίστευτη ευκολία!

14. Set Mesh Normal στα geometry nodes

Τα Geometry Nodes γίνονται ακόμα πιο ισχυρά. Με το νέο node Set Mesh Normal μπορείτε να χειριστείτε τα custom normals ενός μοντέλου, κάτι που επιτρέπει ομαλές μεταβάσεις μεταξύ διαφορετικών αντικειμένων χωρίς αλλαγή στην τοπολογία!

15. Ορατά UVs στο Object Mode

Μπορείτε πλέον να βλέπετε τα UVs σας απευθείας στον UV Editor ενώ βρίσκεστε σε Object Mode! Λειτουργεί ακόμα και για πολλαπλά αντικείμενα ταυτόχρονα, με το ενεργό αντικείμενο να εμφανίζεται πιο έντονα για να ξεχωρίζει.

16. Μετατροπή instances σε αντικείμενα

Ένας νέος operator, το “Visual Geometry to Objects”, σας επιτρέπει να μετατρέψετε τα instances των geometry nodes σε κανονικά, μεμονωμένα αντικείμενα, διατηρώντας το origin, την κλίμακα και τον προσανατολισμό τους!

Και πολλές ακόμα αλλαγές που κάνουν τη διαφορά!

Φυσικά, οι αλλαγές δεν σταματούν εδώ. Το Blender 4.5 είναι γεμάτο από μικρές και μεγαλύτερες αλλά εξαιρετικά σημαντικές βελτιώσεις που αναβαθμίζουν σχεδόν κάθε πτυχή του προγράμματος. Πάμε να δούμε μερικές ακόμα που ξεχωρίσαμε:

  • Αναγέννηση του Compositor: Ο Compositor δέχτηκε μια τεράστια αναβάθμιση. Πολλά βασικά nodes, όπως όλα τα texture nodes, τα Vector MathVector RotateVector MixValue MixClampFloat Curve και Blackbody, ξαναγράφτηκαν από την αρχή για να είναι απολύτως συμβατά με τα αντίστοιχα nodes του Shader Editor, κάνοντας τη διαδικασία πιο συνεπή και ισχυρή.
  • Νέες δυνατότητες στα Curves: Το νέο σύστημα των Curves γίνεται ακόμα καλύτερο. Στο Edit Mode είναι πλέον διαθέσιμα τα Separate, Split, Join και Convert Attribute, ενώ πλέον εμφανίζονται και στατιστικά στοιχεία (statistics) όπως ακριβώς και στα meshes.
  • Προηγμένες Μάσκες στο Sculpt Mode: Στο Sculpt Mode, μπορείτε πλέον να δημιουργήσετε μάσκες με βάση το χρώμα του vertex (Mask by Color) απευθείας από το μενού Mask.
  • Ενισχυμένο Grease Pencil: Το Grease Pencil συνεχίζει την εξέλιξή του με νέα nodes για τον έλεγχο του βάθους στο render (render depth), του χρώματος και της ομαλότητας (softness). Όλα τα σχετικά nodes έχουν πλέον μια πιο επίσημη, οργανωμένη θέση στο μενού Add.
  • Νέα “Εργαλεία” στα Geometry Nodes: Ο κόσμος των Geometry Nodes επεκτείνεται με νέα, χρήσιμα nodes:
    • Camera Info: Για πρόσβαση στις πληροφορίες της ενεργής κάμερας.
    • Instance Bounds: Για να παίρνετε τις διαστάσεις των instances χωρίς να χρειάζεται να τις κάνετε “realize”.
    • Bitwise Math: Για μαθηματικές πράξεις σε επίπεδο bit.
    • Attribute Statistic: Για να βρίσκετε πληροφορίες και στατιστικά σχετικά με τα attributes.
    • Επίδης τα GN μπορούν πλέον να εισάγουν αρχεία όπως OBJ, STL και CSV απευθείας.
  • Ευελιξία στα Shape Keys: Τα Shape Keys μπορούν πλέον να αντιγραφούν (duplicate). Επιπλέον, ένας νέος operator, ο “Update from Objects”, ενημερώνει τα δεδομένα ενός shape key με τις θέσεις επιλεγμένων αντικειμένων, αρκεί να έχουν το ίδιο όνομα shape key.
  • Physically Accurate Volumes σε Cycles & Eevee: Και οι δύο μηχανές rendering απέκτησαν έναν νέο shader για όγκους (volumes) που ονομάζεται “Volume Coefficients”. Αυτός επιτρέπει την εισαγωγή πραγματικών δεδομένων για τη δημιουργία φυσικά ακριβούς απορρόφησης (absorption), scattering και emission.
  • Βελτιώσεις στις σκιές της EEVEE: Η EEVEE απέκτησε τη ρύθμιση “shadow terminator bias”, η οποία βοηθά στην εξάλειψη των ..τεχνουργημάτων στις σκιές που εμφανίζονται σε low-poly γεωμετρίες.

Το Blender 4.5 LTS είναι μια τεράστια αναβάθμιση ποιότητας, απόδοσης και ευχρηστίας. Κατεβάστε το σήμερα από το blender.org και, αν μπορείτε, μην ξεχνάτε να υποστηρίζετε το Blender Development Fund για να συνεχίσουμε να βλέπουμε τόσο εκπληκτικές εκδόσεις στο μέλλον!

Καλά Blends!!!


Ακολουθήστε το 3D Trek στο Instagram, Facebook και LinkedIn και γίνετε μέρος μιας δυναμικής κοινότητας 3D δημιουργών! 📢 Μείνετε ενημερωμένοι για εκπαιδευτικά προγράμματα και σχολές 3D, μαθήματα Blender, ανακαλύψτε ταλαντούχους καλλιτέχνες, και μάθετε πρώτοι για εκδηλώσεις, events και τις τελευταίες εξελίξεις της 3D βιομηχανίας! 🚀✨

Shopping Cart
Scroll to Top