AI στα VFX: Όταν η Industrial Light & Magic Προκάλεσε Θύελλα Αντιδράσεων και ένα ελληνικό Παράδειγμα
Το πρόσφατο TED Talk του Rob Bredow της ILM για την τεχνητή νοημοσύνη διχάζει την κοινότητα των δημιουργών
Η αμφιλεγόμενη παρουσίαση του Ai Video
Πριν από λίγες εβδομάδες, ο Rob Bredow, Chief Creative Officer της Industrial Light & Magic (ILM), ανέβηκε στη σκηνή του TED2025 για να μιλήσει για την εξέλιξη των οπτικών εφέ και πώς η τεχνητή νοημοσύνη (AI) μεταμορφώνει τον κλάδο.
Αυτό που ξεκίνησε ως μια αναδρομή στην πλούσια ιστορία των οπτικών εφέ στον κινηματογράφο, με αναφορές σε εμβληματικές ταινίες όπως το “Jurassic Park”, το “Star Wars” και το “Indiana Jones”, κατέληξε να προκαλέσει έντονες αντιδράσεις στην κοινότητα των δημιουργών ψηφιακού περιεχομένου.
Το σημείο που προκάλεσε τη μεγαλύτερη αντιπαράθεση ήταν η παρουσίαση του “Star Wars: Field Guide”, ενός δίλεπτου βίντεο που δημιουργήθηκε με τη χρήση τεχνητής νοημοσύνης.

Σύμφωνα με τον Bredow, πρόκειται για μια δοκιμαστική ταινία μικρού μήκους που δημιουργήθηκε από έναν μόνο καλλιτέχνη μέσα σε δύο εβδομάδες και απεικονίζει τι θα «έβλεπε» ένα drone αναγνώρισης σε έναν ανεξερεύνητο πλανήτη του σύμπαντος του Star Wars.
Το περιεχόμενο που άναψε φωτιές
Το περιεχόμενο του “Star Wars: Field Guide” περιλαμβάνει μια σειρά από υβριδικά πλάσματα που δημιουργήθηκαν με τη χρήση AI, συνδυάζοντας χαρακτηριστικά από διάφορα γήινα ζώα σε συνδυασμούς όπως ζέβρα-γορίλας, παγώνι-σαλιγκάρι, τίγρης-αρκούδα, διαμαντένιος βραδύπους, αράχνη-πίθηκος, κροκόδειλος-χελώνα, πουλί-λεμούριος και μια σειρά από άλλα τερατώδη πλάσματα.
Όπως σημειώνει το 80.lv, “αν και σε επίπεδο ιδέας αυτά τα πλάσματα ακούγονται ενδιαφέροντα, ο τρόπος με τον οποίο ζωντάνεψαν θα έκανε κάποιον να αναρωτηθεί αν προέρχονται από το σύμπαν του “Bombardino Crocodilo” (αναφορά σε μια σειρά βίντεο με ανθρωπόμορφους κροκόδειλους που έχουν γίνει viral στο TikTok) ή από το στούντιο που γέννησε τη βιομηχανία των οπτικών εφέ!”
Η οπτική του Bredow
Είναι σημαντικό να κατανοήσουμε ότι ο Bredow προσέγγισε το θέμα με μια συγκεκριμένη οπτική. Στην ομιλία του, τόνισε τις ανησυχίες των καλλιτεχνών VFX σχετικά με την τεχνητή νοημοσύνη, επισημαίνοντας ότι όταν η ILM δούλευε στο “Jurassic Park” το 1993, η πρωτοποριακή χρήση των γραφικών υπολογιστών έκανε πολλούς στον τομέα των ειδικών εφέ να αισθάνονται ότι αντιμετωπίζουν εξαφάνιση.
Τώρα, όπως είπε, “πολλοί από εμάς αισθανόμαστε έτσι για την AI.”
Ο Bredow υποστήριξε ότι οι βιομηχανίες των ειδικών εφέ και των οπτικών εφέ έχουν ακμάσει όταν οι παλιές και νέες τεχνολογίες χρησιμοποιούνται σε συνδυασμό. Επισήμανε ως παράδειγμα το “Jurassic Park” που χρησιμοποίησε κλασικές τεχνικές όπως τα animatronics παράλληλα με τα VFX.

Παρομοιάζοντας το “Star Wars: Field Guide” με ένα “mood board, αλλά κινούμενο”, ο Bredow υποστήριξε ότι η AI χρειάζεται “καλύτερα εργαλεία εστιασμένα στον καλλιτέχνη”, επισημαίνοντας ότι τα text prompts “δεν είναι σπουδαίοι τρόποι για να φτιάξεις μια ταινία”.
Με την εμφάνιση ολοένα και πιο ισχυρών εργαλείων βίντεο που βασίζονται στην γενετική AI, ο Bredow δήλωσε: “πρέπει να τα χρησιμοποιούμε με προσοχή, με την πλήρη άδεια των ταλέντων”.
Αντιδράσεις της κοινότητας
Ωστόσο, παρά τις καλές προθέσεις του Bredow, η αντίδραση της κοινότητας ήταν έντονα αρνητική. Το PC Gamer χαρακτήρισε το “Field Guide” ως “αμήχανο” και ανέφερε ότι “παρά την θριαμβευτική μουσική του Star Wars, η απόπειρα της ILM στην AI δεν παρήγαγε τίποτα συναρπαστικό – ή έστω ιδιαίτερα εξωγήινο”.
Η κριτική εστιάστηκε κυρίως στην ποιότητα των AI-δημιουργημένων πλασμάτων και στην αντίθεση μεταξύ της μακράς παράδοσης της ILM στη δημιουργία πρωτοποριακών οπτικών εφέ και του πρόχειρου αποτελέσματος που παρουσιάστηκε.
Το μέλλον των οπτικών εφέ και της τεχνητής νοημοσύνης
Η αντιπαράθεση γύρω από την ομιλία του Bredow αναδεικνύει ένα ευρύτερο ζήτημα που απασχολεί την κινηματογραφική βιομηχανία: πώς να ενσωματώσει υπεύθυνα τις νέες τεχνολογίες τεχνητής νοημοσύνης στις δημιουργικές διαδικασίες, χωρίς να υποβαθμίσει την ποιότητα ή να αντικαταστήσει τους ανθρώπους καλλιτέχνες.

Αν και ο Bredow προσπάθησε να παρουσιάσει μια αισιόδοξη εικόνα για το μέλλον, όπου η τεχνητή νοημοσύνη θα ενδυναμώσει τους καλλιτέχνες αντί να τους αντικαταστήσει, το παράδειγμα που επέλεξε να παρουσιάσει φαίνεται να είχε το αντίθετο αποτέλεσμα, ενισχύοντας τις ανησυχίες πολλών για την ποιότητα και την καλλιτεχνική ακεραιότητα της τέχνης με AI.
Αυτό που κάνει την περίπτωση αυτή ιδιαίτερα αξιοσημείωτη είναι ότι προέρχεται από την ILM, μια εταιρεία με πλούσια ιστορία καινοτομίας στα οπτικά εφέ που ξεκίνησε πριν από 50 χρόνια για να λύσει τις προκλήσεις οπτικής αφήγησης στις ταινίες του George Lucas. Η ILM έχει χτίσει τη φήμη της πάνω στη συνεργασία μεταξύ καλλιτεχνών και μηχανικών, αλλά αυτή η τελευταία προσπάθεια έχει αφήσει πολλούς να αναρωτιούνται αν η εταιρεία παρεκκλίνει από τις αρχές της.
Οι “μεγάλοι παίκτες” που προωθούν την AI
Η περίπτωση του Rob Bredow και της ILM δεν είναι μεμονωμένη. Πολλά σημαντικά ονόματα της βιομηχανίας έχουν εκφράσει παρόμοιες απόψεις, παρουσιάζοντας την τεχνητή νοημοσύνη ως το αναπόφευκτο μέλλον του κινηματογράφου και των οπτικών εφέ.

Ο Joe Russo, γνωστός για τη σκηνοθεσία των ταινιών “Avengers: Infinity War” και “Avengers: Endgame” της Marvel, έχει προβλέψει ότι μέσα σε δύο χρόνια η AI θα είναι σε θέση να δημιουργεί ολόκληρες ταινίες.
Σε συνέντευξή του στο Collider το 2023, δήλωσε ότι η AI θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για να “σχεδιάσει αφηγήσεις και να αλλάξει την αφήγηση” και ότι η αξία της βρίσκεται στον “εκδημοκρατισμό της αφήγησης ιστοριών”.
Ο Russo οραματίζεται ένα μέλλον όπου οι θεατές θα μπορούν να ζητούν από την AI να δημιουργεί εξατομικευμένες ταινίες με βάση τις προτιμήσεις τους:
“Θέλω μια ταινία με πρωταγωνιστή το φωτορεαλιστικό άβατάρ μου και το φωτορεαλιστικό άβαταρ της Μέριλιν Μονρόε. Θέλω να είναι ρομαντική κωμωδία γιατί είχα μια δύσκολη μέρα”.
Πρόσφατα, σε δηλώσεις του για την ταινία του “The Electric State” (2025), υπερασπίστηκε τη χρήση της AI για τη διαμόρφωση φωνών, υποστηρίζοντας ότι “οι άνθρωποι φοβούνται” και “δεν καταλαβαίνουν” την τεχνολογία.
Από την πλευρά του, ο Jeffrey Katzenberg, συνιδρυτής της DreamWorks, έχει προβλέψει ότι η τεχνητή νοημοσύνη θα μειώσει δραστικά το κόστος και το προσωπικό που απαιτείται για τη δημιουργία ταινιών animation.

Μιλώντας στο Bloomberg New Economy Forum το Νοέμβριο του 2023, ο Katzenberg δήλωσε:
“Στα καλά παλιά χρόνια, όταν έφτιαχνα μια ταινία, χρειάζονταν 500 καλλιτέχνες και πέντε χρόνια για να δημιουργηθεί μια παγκόσμιας κλάσης ταινία animation. Νομίζω ότι δεν θα χρειάζεται ούτε το 10% αυτού του αριθμού. Κυριολεκτικά, δεν νομίζω ότι θα χρειάζεται το 10% σε τρία χρόνια από τώρα.”
Αυτές οι δηλώσεις προκάλεσαν ανησυχία στην κοινότητα των animators, με το Animation Guild (TAG) να εξετάζει το ενδεχόμενο απεργίας το 2024 για την προστασία των θέσεων εργασίας από την AI.
Το ελληνικό παράδειγμα
Με την αφορμή αυτής της διαμάχης, θυμηθήκαμε και ένα ελληνικό παράδειγμα χρήσης AI στα οπτικά εφέ με θέμα τί άλλο; ..τα άγρια ζώα!
Η Faust, ένα ελληνικό post production house, που ειδικεύεται στη δημιουργία visual effects, έχει ανεβάσει στα social media ένα εντυπωσιακό βίντεο με AI ζώα, δείχνοντας πώς η τεχνολογία AI μπορεί να χρησιμοποιηθεί δημιουργικά στα χέρια έμπειρων καλλιτεχνών.
Αυτό το παράδειγμα αποδεικνύει ότι η συζήτηση για την AI στα οπτικά εφέ δεν είναι κάτι που αφορά μόνο τα μεγάλα διεθνή στούντιο αλλά και τις ελληνικές εταιρείες που προσπαθούν να βρουν τον κατάλληλο τρόπο να ενσωματώσουν αυτές τις νέες τεχνολογίες στη δουλειά τους.
Η συζήτηση συνεχίζεται
Καθώς η τεχνητή νοημοσύνη συνεχίζει να εξελίσσεται, η συζήτηση γύρω από τη θέση της στη δημιουργική βιομηχανία θα γίνεται όλο και πιο έντονη. Το κρίσιμο ερώτημα παραμένει: μπορεί η AI να αποτελέσει ένα πολύτιμο εργαλείο στα χέρια των καλλιτεχνών ή αναπόφευκτα οδηγεί σε υποβάθμιση της τέχνης και απαξίωση του ανθρώπινου δημιουργικού στοιχείου;
Η αντιπαράθεση γύρω από το “Star Wars: Field Guide” και τις άλλες περιπτώσεις που αναφέραμε αποτελούν απλώς κεφάλαια σε αυτή την εξελισσόμενη ιστορία, αλλά είναι ενδεικτικά των προκλήσεων που αντιμετωπίζει η βιομηχανία καθώς προσπαθεί να βρει την ισορροπία μεταξύ τεχνολογικής καινοτομίας και καλλιτεχνικής ακεραιότητας.

Ακολουθήστε το 3D Trek στο Instagram, Facebook και LinkedIn και γίνετε μέρος μιας δυναμικής κοινότητας 3D δημιουργών! 📢 Μείνετε ενημερωμένοι για εκπαιδευτικά προγράμματα και σχολές 3D, μαθήματα Blender, ανακαλύψτε ταλαντούχους καλλιτέχνες, και μάθετε πρώτοι για εκδηλώσεις, events και τις τελευταίες εξελίξεις της 3D βιομηχανίας! 🚀✨